Šajā periodā bērni smaida vairāk un raud mazāk. Kad bērns raud šajā vecumā, iespējams viņš ir nobijies par to, ka vecāks pēkšņi ir pazudis, jo, piemēram, bērns būs pamanījis, ka vecāks pameta istabu, bet bērns vēl nesaprot, ka vecāks atgriezīsieties.
Tas var būt ļoti biedējoši bērnam, jo bērns šādā situācijā jūtas pilnīgi bezspēcīgs. Svarīgākais šajā vecumposmā ir izveidot uzticēšanos. Bērnam jājūt un jāsaprot, ka vienmēr esat viņa tuvumā.
Protams, bērni var būt raudulīgi, jo viņiem aug zobi un tas ļoti sāp, taču bērns to vēl nemāk pateikt. Tāpat raudāšana var būt saistīta ar saslimšanu, līdz ar to ar raudāšanu bērns pasaka, ka jūtas slikti. Bērns nevar pateikt, ka viņam sāp kakls, ir galvassāpes, iesnas, viņš var tikai raudāt.
Šajā attīstības periodā bērns sāk runāt, līdz ar to viņš apgūst komunikācijas prasmes. Pirmās bērna modulētās skaņas sauc par lalināšanu. Bērns atveidot zilbes „ba”, „da”, „ma”. Ar laiku bērns apgūst šis skaņas un ar tām sazinās, kā ar sava veida valodu. Arī vecākiem nevajadzētu baidīties ar bērnu sarunāties viņa valodā. Šajā procesā bērns apgūst to, ka tad kad viņš runā, vecāks klausās un atbild. Atbildot uz bērna lalināšanu un pirmajiem vārdiem, vecāks veicina vienu no svarīgākajiem faktoriem attiecībās, kas ir komunikācija.
Šajā agrīnajā stadijā jūs varat bērnam mācīt kā paust savas jūtas, kā arī parādīsiet, ka varat viņu uzklausīt un cienīsiet viņa centienus runāt.
Ja esat uzskaitījis iepriekšminētos iemeslus, tad esat pielietojis savas zināšanas par bērna attīstības īpatnībām, kādēļ bērni reizēm mēdz klaigāt.
Bērns nekliedz, lai jūs apkaunotu vai sadusmotu. Bērns ir sajūsmā par savu atklājumu, kas saistīts ar spēju radīt skaņas. Bērnam patīk izmēģināt radīt dažādas jaunas skaņas.
Tātad, Jūsu bērns sāk izdvest skaļi skaņas. Bērns sāk kliegt, bet to neviens nesaprot. Jūs pusdienojat kafejnīcā, jūs jau gatavojaties barot bērnu, kad bērns sāk skaļi kliegt.
Ko jūs darīsiet? Apdomājiet katru doto atbildes variantu, kurš no tiem ir piemērotākais un kāpēc.
1.Teiksiet, ka bērns nedabūs ēst, jo kliedz.
2.Iepļaukāsiet, lai iemācītu viņam nekliegt.
3.Runāsiet pieklusinātā tonī, lai nomierinātu, un novērsīsiet uzmanību uz kādu rotaļlietu.
1. solis-Atceramies savus ilgtermiņa mērķus.
Kādus ilgtermiņa mērķus jūs varat saistīt ar šo situāciju?
1.
2.
3.
Pārskatiet vēlreiz dotās atbildes uz doto situāciju un atzīmējiet, kura no tām, dos ieguldījumu lai sasniegtu jūsu ilgtermiņa mērķus.
1.Teiksiet, ka bērns nedabūs ēst, jo kliedz.
2.Iepļaukāsiet, lai iemācītu viņam nekliegt.
3.Runāsiet pieklusinātā tonī, lai nomierinātu, novērsīsiet uzmanību uz kādu rotaļlietu.
2. solis- uzmanība uz sirsnību.
Salīdzinot katru atbildi un ņemot vērā veidus, kā nodrošinām sirsnību, atzīmējiet kurš no visiem iepriekš minētajiem reakcijas veidiem to nodrošina.
|
1 |
2 |
3 |
Nodrošina emocionālo drošību |
|
|
|
Pauž beznosacījuma mīlestību |
|
|
|
Pauž mīlestību, pieķeršanos |
|
|
|
Ņem vērā bērna attīstības līmeni |
|
|
|
Parāda iejūtību pret bērna vajadzībām |
|
|
|
Spēja būt empātiskam attiecībā pret bērna jūtām |
|
|
|
3. solis- izprast kā bērns jūtas un domā.
Kādēļ bērni šajā vecumposmā kliedz, bļaustās, izdveš dažādas skaņas?
4.solis-problēmas noskaidrošana.
Ņemot vērā attīstības īpatnības, atzīmējiet to veidu, kā reaģēt situācijā, lai tas vislabāk atbilstu bērna vecumposma attīstībai:
1.Teiksiet, ka bērns nedabūs ēst, jo kliedz.
2.Iepļaukāsiet, lai iemācītu viņam nekliegt.
3.Runāsiet pieklusinātā tonī, lai nomierinātu u novērstu uzmanību uz kādu rotaļlietu.
5.solis- reaģēt izmantojot pozitīvās disciplinēšanas principus.
Tagad, kad esat apsvēruši gan savus ilgtermiņa mērķus, gan sapratuši, kā nodrošināt sirsnību un sapratuši, kāds ir bērns zīdaiņa vecumā, kuru no minētajiem risinājuma veidiem jūs izvēlēsieties?
Ja esat izvēlējies atbildi Nr. 3-apsveicu!
Vecākiem ir iespēja saņemt inspekcijas speciālistu neklātienes konsultāciju par bērnu pozitīvās disciplinēšanas jautājumiem! Uzdodiet savu jautājumu šeit, un nedēļas laikā saņemsiet atbildi!